Nattpäronen i Åbo

september 15, 2008 at 11:11 f m Lämna en kommentar

15.9 2008

Nu är det slut. I två veckor har Nattpäron varit vårt andra hem och nu packas den ihop och åker vidare. Det känns en aning vemodigt. Men vi har haft så roligt. 39 grupper har besökt oss med ca 500 barn och deras lärare. Vi har fått positiv feedback av såväl lärarna, barnen och deras föräldrar. De har sagt att det har varit så roligt och inspirerande. Lärarna har fått många nya idéer om hur de kan arbeta kreativt med barnen. Barnen har inte velat lämna utställningen och flera av dem har kommit tillbaka på de allmänna öppethållnings tiderna.

Vårt pedagogiska arbete fungerade enligt följande:

Vi valde att utgå från utställningen och de fyra byggstenarna. Eftersom vi alltid var två pedagoger på plats bestämde vi att den ena skulle ha en aktiv roll och den andra skulle assistera. Den som hade den aktiva rollen skulle klä ut sig och berätta en saga som anknöt till den valda rollen. Sagorna hittade vi på själva enligt de fyra byggstenarna. Vi hade två roller var. Toves roller var en samuraikvinna som berättade en saga om när hon skulle hämta ett magiskt svärd och en älva som berättade om en flock grodor som sökte ett nytt hem. Carmela hade rollerna som en rymdvarelse som berättade om en annan rymdvarelse som ville se nya galaxer och en indiankvinna som berättade om en indianflicka som räddade sin stam. Vi turades om med att ha den aktiva berättarrollen så att ena drog förmiddagspassen och andra eftermiddagspassen. Den som assisterade tog emot barnen utanför vagnen och förberedde dem på vad som skulle hända inne i vagnen, t.ex. berättade vi att de skulle ta av sig skorna så att berättelserna kunde sugas in genom fotsulorna. Sedan mätte vi allas berättartemperatur vid dörren och strödde gnoll över dem ur en liten påse om berättartemperaturen inte var helt rätt. Inne i vagnen tog den utklädda emot dem och berättade sin saga. Sedan berättade vi om de fyra byggstenarna och bad dem identifiera dem ur sagan de just hört. Efter detta bad vi dem i grupper hämta byggstenar till en gemensam saga som vi sedan berättade tillsammans med dem. Detta tog ungefär 30 minuter. sedan fick de utforska utställningen fritt i 45 minuter. Till sist samlades vi igen och de fick berätta om sina upplevelser och vad som var roligast. De fick också i uppgift att tillsammans återberätta sagan som de själva hittat på. Sist fick de varsin berättarböna som vi blåste på och gnuggade i händerna så att berättelserna började växa och de blev officiellt utnämnda till Nattpäronberättare. De fick också med sig ett bokpaket och arbetspäron så att de kunde arbeta vidare i klassen.

 

Vårt pedagogiska arbete i Nattpäron fungerade bra i sin helhet. Vi hade svenskspråkiga klasser, språkbadsklasser samt specialklasser och kunde i stort sett arbeta med alla på samma sätt. Vi anpassade arbetet till gruppen i fråga men det gick bra att skapa nya berättelser med alla grupperna. Vi försökte i mån av möjlighet att ta in alla förslag i berättelsen och detta blev ibland med ganska komiskt resultat. I en saga användes t.ex. en stenbomb med inbyggt järnspett för att slå hål i isen. Barnen hittade också på de mest konstiga namn på sina personer i berättelserna av vilka Blömp-örvelö, Örkki, Aceventuras potaloskis och Smörgåstofflan var roligast.

 

Vi har skrattat hjärtligt och haft det roligt även om de långa dagarna också ibland kändes tunga. Men vi är nöjda med helheten och alla de fina upplevelser som vi fått vara med om. Nu återstår endast bloggande och rapportskrivande här i Åbo.

 

Med vemodiga hälsningar: Tove och Carmela, Nattpäronpedagoger i Åbo

 

Entry filed under: Åbo Finland 28.8-14.9 2008.

Så kör vi igång! Spår av Nattpäron

Lämna en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed